Výroba akvarijního 3D pozadí z PU pěny

Podskupina článků pojednávající o výrobě pozadí, filtrů, akvárií a podobně!

Moderátor: Team AkvaMalawi

HODNOCENÍ ČLÁNKU

Můžete označit 1 možnost

 
 
Zobrazit výsledky

Výroba akvarijního 3D pozadí z PU pěny

Příspěvekod Martin Novák » 18 čer 2005, 13:57

Výroba akvarijního 3D pozadí z PU pěny


Akvárium je imitací volné přírody a tak by také mělo vypadat ve skutečnosti. Bohužel je právě toto velký problém. Jak může akvárium vypadat věrohodně, když na bocích jsou filtry, na zadní stěně ohřívač a na pozadí je fotografie vodních rostlin či kamenů. Takové akvárium nebudí moc dojmu reálné kopie vodního světa. Avšak dá se tomu pomoci. Pouhá změna pozadí může tyto problémy vyřešit. Při správném postupu dodá akváriu potřebný vzhled i skryje akvarijní techniku. Informací o výrobě takového pozadí je v literatuře velmi poskromnu a na internetu se mnohdy některé výrobní postupy dosti liší a vnášejí do této problematiky ještě větší zmatek. Nezbývá pak, než-li experimentovat a to se ne vždy vyplácí. Sám jsem dospěl ke správným závěrům metodou „pokus – omyl“. První pozadí se moc nezdařila, ale nyní už mám v provozu několik měsíců nové a vše je v naprostém pořádku. Mohu tedy konečně uveřejnit můj vlastní postup výroby takového pozadí. Tady bych ale rád upozornil čtenáře, že neberu na svou hlavu žádnou odpovědnost při případných škodách spojených s výrobou dle mého návodu. Jedná se o osobní názor a postup nemusí každému připadat správný.



obr. 1 - pozadí v provozu

Obrázek



Na úvod

Na úvod bych rád upozornil na několik technických záležitostí, které se týkají výroby a se kterými je radno počítat dopředu. Hlavní nevýhoda spočívá v tom, že pozadí zabere místo v nádrži. Pozadí je totiž vnitřní ponorné a snižuje objem vody. Při zařizování nové nádrže je vhodné pořídit nádrž větší, aby poté byla litráž na požadované úrovni. Dále bych také rád napsal něco o kvalitě vody. Mnozí akvaristé nerealizují pozadí z toho důvodu, že se bojí o svou vodu a ryby. Samozřejmě se bát nemusí. Sám chovám africké jezerní cichlidy, které jsou náročnější na kvalitu vody, a i s pozadím je chov bezproblémový. Chemické hodnoty nevykazují žádné změny a voda je v naprostém pořádku. Pozadí je tedy nezávadné! U popisu budu vycházet z hodnot použitých u mého pozadí. Celý návod se tedy bude zabývat stavbou pozadí pro akvárium 1350 x 600 x 500 mm (d x v x h) z 12 mm skla float a objemu 405 litrů. Dalším prvkem je typ pozadí. Rozhodl jsem se pro pozadí mobilní (vyndavací). Chtěl jsem si nechat otevřená jakási „zadní vrátka“, kdyby se cokoliv přihodilo a pozadí se z akvária muselo vyjmout. Napevno přilepená pozadí už v akváriu zůstanou navždy. Bohužel to, že je pozadí mobilní, komplikuje výrobní postup, a je na každém, zda-li tak zvolí. Dále jsem se rozhodl pro pozadí s boky. Kryje celou zadní stěnu a částečně dvě boční. Má tedy tvar písmene U.

Výroba nosného skla

Nyní již k samotnému výrobnímu postupu. Jelikož je pozadí externí, je možné ho budovat mimo akvárium na nosném skle. Jako podklad jsem zvolil právě sklo, protože je pevné, dá se pevně lepit a odolává vodě. Toto nosné sklo je potřeba vyměřit. Když uvážíme délku akvária 1350 mm, tak délka nosného skla bude 1312 mm. Výpočet:1350 - 24 mm (tlouš?ka skla) - 10 mm (vymezovací polystyrén (viz. dále) - 4 mm (vůle) = 1312 mm. Výška hlavního nosného skla se odvíjí od výšky akvária a od podélných výztuh (má-li je nádrž). Jelikož nebude pozadí napevno přilepeno k akváriu, musí se uchytit v nádrži jiným způsobem. Ten je velice jednoduchý. PU pěna má velký vztlak (má snahu plavat). Po napuštění vody by tedy pozadí vyplavalo na hladinu. Principem je pozadí zastavit. Nosné sklo se tedy zablokuje speciálními výztuhami, o které se pozadí zastaví. S tímto už ale musíme počítat při výrobě nosného skla. Vezmeme-li výšku nádrže 600 mm – 17 mm (horní podélná výztuha, tj. 12 mm sklo + 5 mm vlepené pod horní okraj) – 35 mm (speciální výztuha, tj. 30 mm skleněná spec. výztuha + 5 mm vůle mezi speciální výztuhou a vlastní výztuhou nádrže) – 4 mm (vůle) = 544 mm. Vše je lépe vidět z nákresů. Čili, hlavní nosné sklo je o rozměru 1312 x 544 mm.


Výpočet v přehledu: délka 1350 - 24 - 10 - 4 = 1312 mm
výška 600 - 17 – 35 - 4 = 544 mm


obr. 2 - nákres pozadí - nosné sklo

Obrázek



Na toto sklo přijdou postavit a nalepit bočnice. Nosné sklo poté bude mít tvar písmene U. Rozměr bočnice se odvíjí opět od výšky akvária (tento rozměr zůstane stejný – 544 mm). Aby se hotové pozadí do akvária vešlo, musí se změřit rozteč mezi oběma výztuhami. Mé výztuhy jsou dva 50 mm široké pásy skla. Takže rozteč bude 361 mm. Výpočet: 500 mm (hloubka akvária) – 24 mm (sklo) – 100 mm (výztuhy) – 15 mm (vůle)= 361 mm. Rozměr jedné bočnice bude 544 x 361 mm.


Výpočet v přehledu: délka 500 - 24 - 100 - 15 = 361 mm
výška 600 - 17 – 35 - 4 = 544 mm


obr. 3 - nákres boční - výztuha

Obrázek



Dále je nosné sklo opatřené komorami pro akvarijní techniku. Tady už záleží na Vaší technice a její rozměrech. Postupujte dle nákresu. Tímto se zároveň nosné sklo zpevní, ale pro lepší stabilitu bočnic je vhodné k dolnímu okraji vlepit do komory trojúhelník skla. Všechny skla je nutné dobře slepit akvarijním silikonovým kaučukem a nechat řádně vytvrdnout. Komory budou obsahovat filtry a je nutné jim vyrobit nasávací otvory. Proto někde u dna nechte na komorách otvor (odříznutý roh) nebo můžete vynechat kus čelního skla komory a vytvořit pak pěnou vchod do jeskyňky (viz. fotografie, pozor! Nosné sklo je na fotografii vzhůru nohama). Síla skla pro nosné sklo by měla být minimálně 6 mm pod délku 1 m a nad 1 m 7 – 8 mm. Pěna vytváří velké pnutí a při vysychání mohou slabší skla prasknout (já použil 6 mm sklo a uprostřed celé napříč prasklo!). Teď již máme slepené nosné sklo do tvaru U a zbudované komory pro filtry i s vchody. Nyní je potřeba sklo upravit pro PU pěnu. Polyuretan je výborný materiál, ale na skle vykazuje slabší adhezivní účinek. Sklo je moc hladké. Před nástřikem pěny se musí zdrsnit, případně přidat několik skleněných lamel (viz. fotografie). Ty směřujte proti směru tahu pozadí v ostrém úhlu. Na pozadí se dá přilepit i mnoho rozličných předmětů tvořící různé převisy, jeskyňky, apod. Tady se může libovolně experimentovat. Pro zdrsnění skla použijte brousek na sklo. Nepravidelnými tahy sklo jednoduše poškrábejte. Možné je i jej nepravidelně potřít silikonem. Kritická místa jsou převážně rohy a kraje pozadí. Před nástřikem pěny ještě nosné sklo opatřete z druhé strany (z té, která přijde přitisknout k nádrži) slabým polystyrénem. Postačí síla 5 mm (stropní desky 50 x 50 cm). Ty můžete přilepit silikonem. Je to z toho důvodu, že kdyby se za provozu mezi nosné sklo a sklo samotného akvária dostalo i malé zrnko písku, tlak vody tlačící pozadí na stěnu by mohl sklo rozbít. Polystyrén slouží jako vymezovací médium.



obr. 4 - nákres čelní - výztuha

Obrázek



obr. 5 - nosné sklo - náhled

Obrázek



Nástřik pěny

Dalším stupněm výroby je nástřik pěny. Na trhu je dosti velký výběr PU pěn od různých výrobců. Tady ovšem nemohu radit. Sám jsem použil tu nejlevnější a neznačkovou, takže nemohu srovnávat. Ale i s tou méně kvalitní to jde. Množství pěny se dost těžko odhaduje. Na mé pozadí jsem použil přes 2500 ml pěny (jedno balení je po 750 ml). Pěna dosti markantně nabývá, takže po hrubém výpočtu mé pozadí po vytvrdnutí má objem cca. 40 - 50 litrů. Barva pěny by měla být světle žlutá. Jsou i jiné, takže dobře vybírejte. Je to z toho důvodu, že se nebude pozadí barevně upravovat (viz. dále). Nechcete-li mít pozadí brčálově zelené, tak shánějte pěnu žlutou. Pěnu použijte dle návodu výrobce. Nanášení je jednoduché. Je třeba chránit zvláště ruce a oči. Pěna po vytvrdnutí jde velice špatně z kůže dolů! Před samotným nástřikem je nutné nosné sklo pečlivě odmastit (benzin, apod.). Pěnu nanášejte po malých „housenkách“ jednu vedle druhé. Naneste ji i přes čelní hranu bočnic, která bude nejvíce vidět (bude nejblíže) při pohledu do akvária. Pěna tvrdne tak dva dny (dle hloubky vrstvy). Povrch je však suchý již po pár hodinách. Pnutí při tvrdnutí má snahu sklo ohýbat do tvaru luku. Proto doporučuji nosné sklo položit na rovnou desku (stůl) a v místech, kde jsou komory, připevnit svěrkami k podložce. Toto byl ale patrně důvod prasknutí skla příčně u mého pozadí, avšak já jsem zvolil příliš slabé sklo. Nyní je tedy nosné sklo opatřeno pěnou. Pozadí zatím vypadá velice syrově. Je nutné mu dodat vzhled skalního masívu.



obr. 6 - nosné sklo po nástřiku pěnou

Obrázek



Vyřezávání pozadí

V tuto chvíli uplatníte svou fantazii, manuální zručnost, umělecké cítění a trochu i trpělivost. Na řadě je vyřezávání pozadí. Pěna po nástřiku vypadá dost nepřirozeně. Jsou vidět jednotlivé „housenky“ a jejich pravidelnost. Vezměte proto do ruky ostrý nástroj a pus?te se do řezání pěny. Vhodné nástroje jsou jemné břity (náhradní náplně do vysouvacích nožů), žiletky, apod. Pěnu lze velmi snadno řezat. Jde to lehce. Předem si rozvrhněte umístění různých kamenů, výčnělků, převisů, říms, prasklin, spár, apod. Snažte se co nejvěrohodněji napodobit skálu. V nepravidelnosti je kouzlo. Vezměte si příklad z přírody. Tato činnost je dosti únavná a zabere jistě několik hodin (vyřezání mého pozadí trvalo ve dvou lidech 7 hodin). Případné pokažené struktury lze snadno znovu zastříkat pěnou a poté opravit. Nedoporučuji příliš pěnu řezat do hloubky za vidinou snížení objemu. V nižších vrstvách je pórovitost dost hrubá a připomíná „ementál“, může pak prosvítat i nosné sklo.

Opalování pozadí

V tuto chvíli již pozadí připomíná kousek přírody, ale pořád to není ono. Barva pozadí je jednolitá a nudná. Sám jsem v této části hodně přemýšlel a rozvažoval, zda-li použít barvy či nikoliv. Nakonec jsem však úpravu barvami zamítl z toho důvodu, že jsem nechtěl riskovat uvolňování škodlivin z barev do vody. Dlouho jsem uvažoval nad tím, jak ho upravit, aby vypadalo přirozeně i bez použití barev. Je to jednoduché. Stačí pozadí opálit! Pěna je velmi silná hořlavina a tato fáze jde velmi rychle. Dbejte proto zvýšené opatrnosti! Je vhodné mít po ruce kbelík s vodou, mokrý hadr či rovnou hasící přístroj. Dále také pěna vytváří při hoření nepříjemné a škodlivé zplodiny. Doporučuji opalování provádět v dobře větraných či venkovních prostorách. Pro opalování se hodí propan-butanové hořáky, let-lampy nebo i obyčejné svíčky. Zapalte vždy jen malý kousek, počkejte několik vteřin až se plamen trochu rozšíří a povrch speče a pak rychle plamen sfoukněte či uhaste vodou. Takto postupujte po celém pozadí. V konečné fázi pak vypadá pozadí jako špinavé od sazí. A právě saze dodají pozadí dokonalý vzhled skály, povrch se speče a zdrsní do podoby kamene, všechny stopy po nožích se zalijí a celkový dojem z pozadí je nyní už velice dobrý!



obr. 7 - pozadí po opálení

Obrázek



Povrchová úprava

Vyřezané a opálené pozadí takto do akvária přijít nemůže. Posledním zásahem do pozadí je pochopitelně povrchová úprava. Pro tuto důležitou fázi je dokonalá Dvousložková Epoxidová Pryskyřice 1200. Prodává se ve 400 a 800 g plechovkách + tvrdidlo. Na mé pozadí jsem spotřeboval přesně 800 g epoxidu. Doporučuji postupovat přesně dle návodu výrobce. Trochu ošemetný je poměr míchání pryskyřice a tvrdidla (100 : 6,5). Avšak na 800 g plechovku (na celé balení) připadnou dvě lahvičky tvrdidla (tedy opět celé balení). Po smíchání dochází k chemické reakci a pryskyřice začíná pomalu tvrdnout. Připravené množství je vhodné spotřebovat do 30 minut. Pryskyřici nanášejte rovnoměrně štětcem do všech záhybů a koutů. Využívejte tupování (bodavé pohyby štětce). Zvláště kvalitně naneste materiál na kraje, rohy a na čelní hranu pozadí. Vždy až přes pěnu na hranu skla, aby se konce pozadí zpevnily. Pryskyřice schne 2 dny. Po vytvrdnutí je povrch drsný a nelepkavý. Nyní ještě není pozadí připravené pro akvárium, jelikož se musí neutralizovat. Epoxidová pryskyřice je silná zásada a ovlivňovala by vodu v nádrži do vysokých hodnot pH. Proto se musí celé pozadí neutralizovat slabou kyselinou. Postačí, běžně se doma vyskytující, 3% ocet nebo já spíše doporučuji kyselinu citrónovou (tolik nečpí). Povrch pozadí postříkejte roztokem a nechte pár hodin působit. Můžete pozorovat jak povrch s roztokem reaguje. Poté důkladně pozadí opláchněte čistou vodou. V této chvíli je již pozadí připraveno pro akvárium!

Umístění do nádrže

Pozadí již máme za sebou a nyní jej umístíme do nádrže. Takže si to shrňme. Pozadí obsahuje nosné sklo s vyřezanou, opálenou pěnou s vrstvou neutralizované pryskyřice a pozadí je z druhé strany opatřeno vymezovacím polystyrénem o síle 5 mm. Aby pozadí svou vahou netlačilo na dno akvária (opět sklo na sklo), tak je vhodné rohy podepřít molitanem či slabým polystyrénem. Poté pozadí přeneste do akvária a pevně přitiskněte k zadní stěně. Zkontrolujte zda-li sedí po celé ploše, zda-li neodstávají bočnice, atd. Nyní přichází na řadu speciální výztuhy pro udržení pozadí v akváriu, o kterých byla řeč na začátku článku. Jejich rozměr by tedy měl být 1312 x 30 mm o síle skla 8 mm. Tyto pásy skla ovšem potřebujete dva. Je nutno je slepit silikonem dohromady, aby vznikla síla skla 16 mm. Proč? Protože pozadí je nyní od zadní stěny nádrže vzdáleno o 5 mm, které zabral vymezovací polystyrén. Samotné nosné sklo má sílu 8 mm (nebo jinou, podle toho, jaký typ skla zvolíte). Čili, potřebujete speciální výztuhu o síle skla 13 mm. Avšak tak dlouhý pás skla o šířce 30 mm a síle 13 Vám žádné sklenářství neuřízne. Je to technicky skoro nemožné. Proto je lepší si nechat uříznout dva 8 mm pásy a ty spojit silikonovým kaučukem. 3 mm navíc jsou tam jen jako vůle. Pozadí totiž nikdy nebude pevně sedět u zadní stěny. Takového speciální výztuhy ovšem musíte připravit i pro bočnice. Pozadí by totiž bez nich reagovalo takto: při napuštění by se opřelo o speciální výztuhu, zastavilo se a začalo by se vyklánět směrem k čelní stěně. Možná si říkáte, že tam bude písek a kameny, ale pozadí má obrovskou sílu a písek je schopné uhrábnout. Aby k tomuto nedošlo, je nutné speciální výztuhy nalepit i nad bočnice. Jejich rozměr bude 300 x 30 mm o síle 8 mm a opět dvakrát. Vše je lépe viditelné z nákresu. Nakonec bych ještě doporučil pozadí u čelní hrany bočnic přilepit silikonovým kaučukem. Po vsazení pozadí mi totiž v tomto místě vznikla mezera asi 3 mm. Touto skulinou by bylo vidět za vymezovací polystyrén a navíc by sem měly přístup mladé ryby. Já použil transparentní silikon a není to moc vidět.



obr. 8 - pozadí umístěné v akváriu

Obrázek



Závěr

A je tu závěr. Takto připravené pozadí je vhodné pro použití v akvaristice. Za použití tohoto návodu jsem já sám s pozadím nezaznamenal jedinou potíž a slouží bezvadně dodnes. Chov ryb je bez problémů a ty se těší dobrému zdraví. Doufám, že byl výklad aspoň trochu stravitelný. Kdokoliv by měl však otázky ohledně výroby, připomínky, kritiku ať kladnou či zápornou nebo nápady na vylepšení pozadí, může se na mě obrátit přes e-mailovou adresu: martin.novak007@volny.cz. Více fotografií pozadí i celého akvária je možné shlédnout na mém osobním webu Akva Malawi: http://www.akvamalawi.com. Přeji tedy mnoho štěstí při výrobě, zdravý chov a příjemné zážitky z akvaristiky.




Text i foto: Martin Novák (2005)

Publikováno ve Fauně č. 08/2005, ročník 16
Naposledy upravil Martin Novák dne 05 zář 2005, 19:16, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Martin Novák
administrátor
administrátor
 
Příspěvky: 1501
Obrázky: 93
Registrován: 19 bře 2005, 16:49
Bydliště: Písek
Kolik let děláte akvaristiku?: 16

Příspěvekod Martin Novák » 17 črc 2005, 10:51

Více fotografií z výroby mého pozadí můžete vidět v mé osobní galerii
Uživatelský avatar
Martin Novák
administrátor
administrátor
 
Příspěvky: 1501
Obrázky: 93
Registrován: 19 bře 2005, 16:49
Bydliště: Písek
Kolik let děláte akvaristiku?: 16


Zpět na O technice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron