Výber vhodného objektívu

Podskupina článků pojednávající o výrobě pozadí, filtrů, akvárií a podobně!

Moderátor: Team AkvaMalawi

HODNOCENÍ ČLÁNKU

Můžete označit 1 možnost

 
 
Zobrazit výsledky

Výber vhodného objektívu

Příspěvekod Vinny Kutty » 16 srp 2006, 09:39

Výber vhodného objektívu


Kvalita objektívu a svetlo sú dve najdôležitejšie veci v akvaristickej fotografii. Optika objektívu ovplyvňuje kvalitu prenosu námetu na obrázok na filme. Dobre vystihnú? krásnu rybu, alebo rastlinu lacnými či znečistenými objektívmi nejde. Dajme tomu, že ste sa práve stali majiteľmi tela 35mm zrkadlovky a stojí pred vami rozhodnutie kúpy objektívu.

Viacerí výrobcovia vyrábajú objektívy určené len pre použitie s ich fotoaparátmi. Objektív od Minolty nebude možné používať napríklad s telom od Nikonu a naopak. Výber objektívu je teda limitovaný vybraným telom fotoaparátu. Napríklad všetky objektívy od Nikonu budú kompatibilné so všetkými Nikon fotoaparátmi. Sú aj výrobcovia, u ktorých to také jednoduché nie je, napríklad niektoré staršie objektívy od Canonu nie sú kompatibilné s ich novšími telami. V neposlednom rade sú aj výrobcovia objektívov, ako napr. Sigma a Tamron, ktorí vyrábajú objektívy kompatibilné so všetkými výrobcami zrkadloviek.

Môj dobrý priateľ a redaktor publikácie ACARA, Lee Newman, raz nazval fotografov tvrdohlavou bandou. Mal pravdu. So zreteľom na tento fakt si myslím, že všetci dobrí fotografi rýb budú súhlasi? v tom, že na akvaristickú fotografiu sú najlepšou voľbou makroobjektívy. Makroobjektívy sú konštruované tak, aby boli schopné ostri? na krátke vzdialenosti na malé objekty. Sú schopné ostri? na veľmi malé vzdialenosti (vzdialenos? objektu od fotoaparátu). Dobré makroobjektívy umožňujú reprodukciu objektu v pomere 1:1. Keď napríklad zaostríte na blízky objekt, povedzme tetru neónovú, rozmery jej obrazu na filme/diapozitíve môžu by? po spracovaní rovnako veľké ako rozmery predlohy. Obraz ryby, v skutočnosti veľkej 3cm, môže mať dĺžku 3cm na diapozitíve. Táto možnos? priblíženia je veľkou výhodou makroobjektívov.

Makroobjektívy sú síce najvhodnejšími kandidátmi na použitie v akvaristickej fotografii, ale sú drahé. Makroobjektív Nikon 105mm f/2,8 AF stojí pri objednaní poštou približne $600, a snáď o niečo viac pri kúpe v kamennom obchode. Makroobjektív od Canonu je o málo lacnejší. Sigma a Tamron vyrábajú v rozsahu 90-105mm makroobjektívy, ktoré sú ešte lacnejšie. Bežné 35-80mm objektívy s premenlivou ohniskovou vzdialenos?ou (zoom), ktoré sa zvyknú predávať v sete spolu s telom zrkadlovky, nie sú z najkvalitnejších a produkujú obrázky vykazujúce pri detailnom prezeraní len priemernú kvalitu. Väčšina amatérskych fotografov uvažujúcich o akvaristickej fotografii vlastní práve tieto malé lacné zoom objektívy. V prípade, že si nemôžete dovoli? makroobjektív, mohol by vám postači? aj bežný zoom objektív nastavený na najdlhšiu ohniskovú vzdialenos?.

Ak zabezpečíte primerané osvetlenie použitím blesku, ešte môžete produkovať uspokojivé obrázky. Nebudú síce rovnakej kvality ako tie dosiahnuté makroobjektívmi, ale budú vám robi? rados?. Ak máte zoom objektívy z väčšími ohniskovými vzdialenos?ami okolo 200mm, budete asi nútení foti? z väčších vzdialeností, čo vám s?aží zaostrovanie na malé ryby a navyše dosah blesku nemusí by? dostačujúci na riadne osvetlenie fotografovaného objektu. Dlhšie objektívy vyžadujú aj vyššiu rýchlos? závierky, čo v akvaristickej fotografii, kde je hlavným problémom nedostatok svetla, nemusí by? možné.

Výber vhodnej ohniskovej vzdialenosti je rozhodujúci. Keď sa chystáte foti? veľké ryby ako dospelé cichlidy rodu Crenicichla ('Pike Cichlids') alebo Cichlasoma, vystačíte s makroobjektívmi v rozsahu 50-60mm. Avšak, ak plánujete foti? menšie ryby, odporúčam objektívy z ohniskovou vzdialenos?ou okolo 100mm. Väčšina výrobcov má v ponuke objektívy oboch kategórií. Nikon vyrába aj 200mm makroobjektív, ktorý je výborný, ale stojí bezmála $2000 a je ním obtiažne vyfoti? väčšie ryby bez dostatočného odstúpenia od nádrže. Ak používate zabudovaný blesk, potrebujete maximálny odstup okolo 1m od objektu, takže opä? navrhujem použitie 100mm objektívu.

V exteriérovej fotografii je rozhodujúca rýchlos? objektívu. Napríklad 300mm f/2,8 teleobjektív je oveľa drahší ako 300mm f/5,6. Je to spôsobené tým, že f/2,8 objektívy sú navrhnuté tak, aby umožňovali foti? pri slabšom osvetlení, čo je dosiahnuté prepracovanou optickou sústavou. Preto je pri použití svetelnejších objektívov možné používať kratšie expozičné časy. Pri 300mm ohnisku to môže znamenať ostrú fotku použitím objektívu f/2,8 a rozmazanú pri použití objektívu f/5,6. Naš?astie, tento problém odpadá pri fotografovaní s bleskom. Záblesk trvá približne tisícinu sekundy, čo je dostačujúce na zmrazenie akéhokoľvek pohybu rýb a zamedzenie rozmazaniu vplyvom trasenia rúk.

Používam fotoaparát Nikon N70 s objektívom Nikon Mikronikkor 105mm f/2,8 AF. Myslím, že tento objektív je naozaj vynikajúci. Každý, kto ho používa, a nielen v akvaristickej fotografii, to musí potvrdi?. Som do neho tak zamilovaný, že som na jeho kúpu nahovoril aj troch mojich priateľov. Ich polovičky sa už so mnou nerozprávajú. Každá moja fotografia na týchto stránkach bola fotená práve ním. Takisto aj moje fotografie vychádzajúce v Aquarium Fish Magazine vznikli za pomoci tohoto objektívu. Vivitar vyrába podobný objektív, ale celkovo nižšej kvality.

Dostávam sa k veľmi kontroverznej téme a síce k výberu výrobcu objektívov. Nepopieram, som Nikonista ! Už dlhší čas som obdivovateľom detailného a kvalitného spracovania komponentov fotoaparátov a objektívov značky Nikon. Používal som aj objektívy a fotoaparáty Canon a považujem ich za zrovnateľné. Avšak mám pocit, že optika a odolnos? objektívov Nikon je lepšia. Väčšina profesionálnych fotografov zo severnej Ameriky, ktorých poznám, používa 105mm objektív Nikon. Každý sa rozplýva nad kvalitou obrázkov produkovaných týmto objektívom a nikto neľutuje vynaložené prostriedky.

Niktorí fotografi používajú medzikrúžky. Nasadzujú sa medzi telo fotoaparátu a objektív. Znižujú zaostrovaciu vzdialenos? objektívu. Napríklad medzikrúžok 2x zmení lacný 50mm objektív na 100mm. Lepšie povedané, rozmery obrazu objektu sú rovnaké ako pri použití 100mm objektívu. Použitie medzikrúžku je lacnejšie ako kúpa dlhšieho objektívu, ale to je asi jediná výhoda. Medzikrúžky nikdy nezlepšia kvalitu fotografie, skôr naopak. Najväčšou nevýhodou je výrazné zníženie hĺbky ostrosti, čo môže by? čiastočne kompenzované dodatočným bleskom. Lacné medzikrúžky sú ako lacné filtre „len kus skla“, ktorý môže zníži? kvalitu fotografie.

K objektívu vám odporúčam kúpu UV filtra. UV filtre sú dobrou ochranou objektívu pred poškodením. Beriem ich ako tlmiče nepriaznivých vplyvov. Keďže nebývajú kvalitné, dávam ich pred fotením dolu a po fotení ich opä? nasadzujem na objektív.

Júnové vydanie Outdoor Photographer z roku 1998 malo vzadu v prílohe nasledujúce makroobjektívy:

Canon 100mm, f/2.8 ($619) ($460*)
Minolta 100/2.8 ($610) ($610*)
Tamron 90/2.8 ($439) ($409*)
Sigma 105/2.8 ($400) ($317*)
Nikon 105/2.8 ($549) ($315*)

Samozrejme, neručím za uvedené ceny. Niektoré z uvedených objektívov majú AF, niektoré nie, zoznam slúži len na ilustráciu rozsahu cien. Výrobcovia a predajcovia objektívov používajú slovo 'makro' v širšom význame. Viacero objektívov schopných ostri? na malé vzdialenosti je predávaných ako makro. Je takisto veľa zoom objektívov predávaných ako makro. Nejde však o makroobjektívy v pravom zmysle slova, nie sú totiž schopné reprodukcie 1:1 a myslím, že použitím objektívov s pevnou ohniskovou vzdialenos?ou možno dosiahnu? lepších výsledkov ako pri použití zoomov.


* = ceny upravené podľa stavu z decembra 2003

Autor: Vinny Kutty © MalawiMayhem.com
Zdroj: http://www.malawimayhem.com/articles_reference_03.shtml
Preklad: bbfh
Vinny Kutty
zahraniční VIP
 
Příspěvky: 4
Registrován: 08 srp 2006, 10:26

Zpět na O technice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron